Hva Behandles

Osteopati er en trygg og effektiv behandling, og rehabilitering for mange forskjellige type problemer både kroniske og akutte.

Den typiske pasienten har akutte eller kroniske smerter fra rygg, nakke, bekken, hofte, kne, ankel, hode, mage, bryst, skulder eller arm.

Plagene kan for eksempel være:

Hodepine, lumbago, prolaps, ischias, bekkenløsning, whiplash, betennelse i albue eller skulder, svimmelhet, stivhet, halting, dårlig balanse, utbrenthet, nummen følelse, halsbrann, urinveis-, luftveis eller fordøyelsesplager og kolikksmerter hos barn.

Plagene kan oppstå etter langvarige belastninger, akutte skader, ulykker, arr, idrettsskader eller sykdom. Osteopati har også forebyggende virkning.

Osteopati hjelper og stimulere kroppen i riktig retning, slik kan den reparere og rehabilitere seg selv. Derfor kan mange ulike type plager hjelpes, For Ex:

• Kroniske problemer
  • Akutt smerter
  • Funksjonelle problemer:

I økende grad kommer også pasienter med problemer fra luftveiene, urinveiene og fordøyelsessystemet, og også for følgetilstander etter sykdom.

• Idrettsskader og optimalisering av fysikalsk potentiale
  • Spedbarn, barn og gravide

Osteopatisk behandling kan hjelpe fremtidige mødre med å få optimal kroppsfunksjon og riktig balanse gjennom svangerskapet. En riktig balanse i kroppen er viktig for å unngå smerter og plager relatert til svangerskapet, slik som bekkenløsning, ryggplager, sure oppstøt, hemorroider, åreknuter, for å nevne noen. Behandling kan også ha positiv virkning på fosterets posisjon i livmoren (mot slutten av svangerskapet).

Svangerskapet og de første leveårene er perioder der kroppen må være i stand til å takle stor allsidighet og frihet i forhold til utvikling. Spesielt i bevegelsesapparatet.Dette er også perioder der farmakologiske behandlinger unngås der det er medisinsk forsvarlig.Disse to faktorene samlet, kan trolig forklare hvorfor osteopati, for denne typen pasienter, er både popluær og effektiv.

• Osteopati er en effektiv og forebyggende behandlingsmetode.
  • Osteopati passer for pasienter i alle aldre.